Determinan Keputusan Penggunaan Paylater pada Platform E-commerce (Studi Kasus Mahasiswa FEB Universitas Selamat Sri)
DOI:
https://doi.org/10.59725/de.v31i2.151Keywords:
Financial Literacy, Risk Perception, Trust, PaylaterAbstract
This study is motivated by the irresponsible use of paylater services, which is influenced by factors such as financial literacy, risk perception, and trust. The purpose of this research is to examine the impact of financial literacy, risk perception, and trust on students’ decisions to use paylater services at the Faculty of Economics and Business, Selamat Sri University. A quantitative survey method was employed, targeting a sample of 107 students from the 2020 cohort who actively utilized paylater services. The findings reveal that financial literacy significantly and positively influences the use of paylater services. Similarly, risk perception and trust also exhibit significant positive effects on paylater usage.
References
Adinda Dwi Prayusi, L. I. (2023). Pengaruh Literasi Keuangan, Persepsi Kemudahan, Persepsi Risiko, dan Kepercayaan Terhadap Minat Menggunakan Shopee Paylater (Studi Kasus Pada Mahasiswa Politeknik Negeri Jakarta). PROSIDING SEMINAR NASIONAL AKUNTANSI DAN MANAJEMEN E-ISSN 2880-943X, Vol.3.
Ajzen, I. (1988). Attitudes, Personality, and Behavior. Dorsey Press.
Amalia, S. d. (2016). Pengaruh Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Pada PT. Gramedia Asri Media Cabang Emerald Bintaro. , . Jurnal Computech dan Bisnis, Vol. 10, No. 02, ISSN:2442-4943, 119-127.
Aminatus Zahroh, A. S. (2023). Pengaruh Kepercayaan, Kemudahan, dan Manfaat terhadap Keputusan Pembelian Menggunakan Metode Pinjaman Online Spaylater pada Mahasiswa di Kabupaten Bangkalan. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, Vol.15 No.1.
Andrei, D. M. (2014). Vercotr Error Correction Model in Explaining the Association of Some Macroeconomic Variables in Romania. Procedia Economics and Finance, Vol. 22.
Anwari, I. M. (2022). djkn kemenkeu.
Arianti, B. F. (2021). Literasi Keuangan (Teori Dan Implementasinya).
Arianti, B. F. (2021). Literasi Keuangan (Teori Dan Implementasinya). Banyumas: Cv. Pena Persada.
Cherly Ramadany, S. A. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan, Persepsi Kemudahan Penggunaan, Persepsi Manfaat Penggunaan Shopee Paylater Terhadap Perilaku Pembelian Impulsif Pada Generasi Milenial Dan Generasi Z Diindonesia. Volume 6 (Issue 1), 606-614.
Chuang, L. d. (2016). The Adoption Of Fintech Service: TAM Perspective. International Journal of Bank Marketing, Vol. 13, 2225-7225.
DSResearch. (2021). Financial Services.
Dwi Meinika Sari, Y. S. (2023). PENGEMBANGAN MODEL TAM TERHADAP MINAT MENGGUNAKAN SHOPEE PAYLATER PADA MAHASISWA FAKULTAS EKONOMI DAN BISNIS UNIVERSITAS BUNG HATTA. Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Bung Hatta.
E Thomas Garman, R. F. (2014). Personal Finance ( Cengage Learning.
Fadila, A. (2020, Juni 10). Pengguna Paylater Naik 14 Kali Lipat.
Farhady, H. &. (2015). Metode Penelitian Survey. Jakarta: LP3ES & Anggota IKAPI.
Fathoni, A. ( 2016). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: PT Rieneka Cipta.
Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariete Dengan Program IBM SPSS 23 (Edisi 8). Cetakan ke VIII. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
HC, R. K., & Gusaptono, R. H. (2021). Pengenalan Literasi Keuangan Untuk Mengembangkan UMKM. LPPM UPN Veteran Yogyakarta.
IDX. (2021).
Kadek Prita Ary Astini, G. W. (2022). PENGARUH LITERASI KEUANGAN TERHADAP KEPUTUSAN INVESTASI (Studi Eksperimen di Gugus V Mandara Giri Kec. Kubutambahan). JIMAT (Jurnal Ilmiah Mahasiswa Akuntansi) Universitas Pendidikan Ganesha, Vol : 13 No : 03.
Kotler, P. &. (2012). Manajemen Pemasaran Jilid I Edisi ke 12. In P. &. Kotler. Jakarta: Erlangga.
Kumparan. (2023). Kumparan.
Kusumastuti, R. A. (2023). Pengaruh Literasi Keuangan dan Kepercayaan Terhadap Minat Penggunaan Shopee Pay Later. Jurnal Cendekia Akuntansi , Vol. 4 No. 2, 82-93.
Laudon, C. G. (2016). E-Commerce 2016 Business, Tecnology, Sociey.
LDN. (2020). STATISTIK LENTERA DANA NUSANTARA . Data pada Q4 2020.
M Novitasari, M. (2018). Pengaruh Financial Tekhnologi Knowlwdge dan Preferensi Transaksi Non Tunai Terhadap Keputusan Menggunakan Produk Jasa Perbankan. Universitas Pembangunan Nasional.
Masoud, E. Y. (2013). The Effect of Perceived Risk on Online Shopping in Jordan. European Journal of Business and Management., Vol.5, No.6.
Mowen, J. C. (2017). Perilaku Konsumen. Jakarta: Erlangga.
Nadya Surya, E. (2023, Mei). Pengaruh Literasi Keuangan dan Financial Self-Efficacy terhadap Risky Credit Behaviour dalam Penggunaan PayLater. JURNAL MANAJEMEN DAN KEUANGAN, VOL.12, NO.1.
Ningsih A, E. S. (2021, Maret). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan Penggunaan, Dan Persepsi Risiko Terhadap Keputusan Menggunakan Uang Elektronik (QRIS) Pada Mahasiswa. Jurnal IKRA-ITH Ekonomika, Vol 4 No 1.
Nor Hidayati, D. P. (2023, Juli). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Persepsi Risiko Terhadap Keputusan Penggunaan Shopee Paylater Melalui Financial Technology Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Abdurachman Saleh Situbondo. Jurnal Mahasiswa Entrepreneur (JME) FEB UNARS, Vol. 2 No. 7, 1471-1489.
Nur Habibah Nasution, M. M. (2023). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Menggunakan Paylater dengan Religiusitas Sebagai Variabel Moderasi. Al-buhuts e-journal, Volume 19 nomor 1.
Pera Dwiwansi, E. D. (2023, Juni). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Financial Experience Generasi Milenial Terhadap Penggunaan Paylater Pada E-Commerce. JURNAL EKONOMIKA45, Vol 10 No. 2(E-ISSN:2798-575X).
Prastiwi, A. S. (2011). Persepsi Mahasiswa Akuntansi Terhadap Pengungkapan Kecurangan (Studi Empiris pada Mahasiswa Akuntansi Undip dan UGM). Fakultas Ekonomika dan Bisnis, Universitas Diponegoro.
Priskila, T. (2018). Pengaruh Kepercayaan dan Risiko Terpersepsi Terhadap Keputusan Pembelian Daring dengan Harga Terpersepsi Sebagai Variabel Pemoderas (Studi Kasus pada Shopee Indonesia). Business Management Journal, 101-112.
Putri, F. A. (n.d.). Pengaruh Kepercayaan dan Kemudahan Terhadap Keputusan Pembelian Menggunakan Pinjaman Online ShopeePaylater. Jurnal Ilmu Manajemen, 8(3), 818-828.
Rita Dewi Anggraeni Purnamasari, H. S. (2021). Pengaruh perceived ease of use, perceived usefulness, perceived risk, dan brand image terhadap keputusan pembelian menggunakan metode pembayaran paylater. JURNAL MANAJEMEN, VOL. 13 .
S Hsueh, C. K. (2017). Effective Matching for P2P Lending by Mining Strong Association Rules. Proceeding of the 3rd International Conference on Industrial and Business Engineering, 30-33.
Sibtia Nur Fauzia, M. F. (2023). Persepsi Risiko Finansial dan E – Service Quality Terhadap Keputusan Mahasiswa dalam Memanfaatkan Fasilitas Shopee Paylater. Prosiding Nasional Universitas Abdurachman Saleh Situbondo.
Sugiyono. (2013). Metodelogi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: ALFABETA.
Sukeshi Eka Putri, H. S. (2023). Pengaruh literasi keuangan dan technology acceptance model terhadap minat menggunakan paylater pada mahasiswa. Jurnal Ekonomi, Keuangan dan Manajemen, Volume. 19(Issue 1), 64-72.
Suresh, A. d. (2011). Identifying Factors of Consumer Perceived Risk towards Online Shopping in India. IPEDR, 336-341.
Suryani, T. (2013). Perilaku Konsumen di Era Internet. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Umar, H. (2013). Metode Penelitian Untuk Skripsi dan Tesis. Jakarta: Rajawali.
Walfazri, M. (2019, Juni 10). Jumlah Pengguna Naik 10 Kali Lipat, Traveloka Paylater Tingkatkan Keamanan Pengguna.
Yunanto, R. Y. (2017). Peran Marketplace Sebagai Alternatif Bisnis Di Era Teknologi Informasi. (Komputa) Jurnal Ilmiah Komputer dan Alternatif.
Abdullah, Lukman, Nugroho, Mahfud, Astuti, F. (2021). E-COMMERCE TRAINING FOR PKK MOBILIZATION TEAM IN KERTOMULYO VILLAGE, BRANGSONG DISTRICT, KENDAL REGENCY. Indonesian Journal of Devotion and Empowerment, 3(1), 1–5.
Abdullah, L. Z., Apriliyanto, N., & Junianingrum, S. (2023). Determinants of repurchase intention in the Indonesian e-commerce platforms. Journal of Enterprise and Development (JED), 5(Special Issue 2), 402–416. https://journal.uinmataram.ac.id/index.php/jed/article/view/8059
Apriliyanto, Nanang, Prabasari, B. (2024). PERAN SERTIFIKASI HALAL TERHADAP MINAT BELI KEMBALI DENGAN MEDIASI KEPERCAYAAN. 6(02), 304–313.
Astuti, F. Y., & Putra, G. K. (2024). Dampak Pendapatan dan Pengalaman Keuangan Terhadap Kesejahteraan Keuangan Keluarga Melalui Literasi Keuangan. Jurnal Ekonomi Bisnis Manajemen Prima, V(2), 1–8.
Bactiar, D. D., Patmasari, E. K., & Cahyo, S. D. (2025). Efek Literasi Keuangan , Gaya Hidup , Dan Pengendalian Diri Terhadap Perilaku Keuangan0Karyawan. 23(1), 90–109. https://doi.org/10.26623/slsi.v23i1.11166
Cahyo, S. (2022). Hubungan antar Trust dan Consumer Positive Emotion dengan Loyalty. Journal Economic Insights, 1(2), 1–26. https://jei.uniss.ac.id/index.php/v1n1/article/view/30
Cahyo, S. D., Riyanti, A., & ... (2023). Hubungan Digital Literacy, Creativity, Dan Penggunaan E-Commerce Terhadap Online Entrepreneurship Intention. Jurnal …, 0–6. http://www.ejurnal.universitaskarimun.ac.id/index.php/akuntansi/article/view/1026
Hidayati, A., Sulistiyanto, T. J., Nawang Sigit, K., & Asrofi, M. (2022). Bu+Arina. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis, 8(1), 27–41.
Junianingrum, S., Apriliyanto, N., & Abdullah, L. Z. (2023). Repurchase Intention Based On E-Service Quality And Customer Trust At Three Top Brand E-Commerce Indonesia. IQTISHADUNA: Jurnal Ilmiah Ekonomi Kita, 12(2), 226–240. https://doi.org/10.46367/iqtishaduna.v12i2.1513
Nugroho, Mahfud, Kuwatno, S. S. (2024). PERAN MEDIASI SELF EFFICACY DALAM PENERAPAN DIGITAL MARKETING, FINANCIAL LITERASI DAN FINANCIAL INCLUSION UNTUK MENINGKATKAN BUSINESS PERFORMANCE UMKM. Sports Culture, 15(1), 72–86. https://doi.org/10.25130/sc.24.1.6
Patmasari, E. K., & Arija, H. H. (2023). Implementation of the people’s market application to improve the performance of MSMEs in Kendal Regency: Integration of Theory Acceptance Model (TAM) and Extended Theory of Planned Behavior (TPB). World Journal of Advanced Research and Reviews, 20(2), 530–536. https://doi.org/10.30574/wjarr.2023.20.2.2287
Patmasari, E. K., Nugroho, M., & Prasetyo, A. (2023). Upaya Meningkatkan Minat Investasi Pasar Modal Pada Tahun 2023. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis, 8(2), 27–41.
Putra, G. K. (2024). Pengaruh Herding Dan Literasi Keuangan Atas Keputusan Investasi Dengan Dimoderasi Variabel Religiusitas. Solusi, 22(2), 208. https://doi.org/10.26623/slsi.v22i2.9062