Analisis Pengaruh Boikot Produk Kopi Starbucks terhadap Peningkatan Minat Beli Kopi Lokal pada Gen Z di Indonesia
DOI:
https://doi.org/10.59725/ema.v30i2.108Keywords:
Boycott, Buying Interest, Starbucks, IsraelAbstract
Regarding the socio-political conflict between Israel and Palestine, many countries have criticized Israel's actions by boycotting Israeli products and products that support Israeli aggression against Palestine. Starbucks products are one of the products that support Israeli aggression and are very closely related to Gen Z in Indonesia, so this study was performed to examine the impact of a boycott of Starbucks products on interest in buying local coffee products among Gen Z using quantitative methods, because previous similar research was carried out using qualitative methods. A total of 100 Gunadarma University students were respondents to fill out this research questionnaire. The data analysis technique used is hypothesis testing through simple regression analysis assisted by SPSS software. The conclusion drawn from hypothesis testing showed an influence between the effect of boycotting Starbucks products (X) and the interest in buying local coffee (Y).
References
Ade Tiara Susilawati, Nur Anjeni Lestari, P. A. N. (2024). Analisis Sentimen Publik Pada Twitter Terhadap Boikot Produk Israel Menggunakan Metode Naïve Bayes. Nian Tana Sikka : Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(`1).
Afifah Ilmi Alifya, Agna Khoerunnisa, Asri Mariam Syarah, D. Z., & Abidin, Ghaitsa Mutiara Putri, Iis Istiqomah, M. L. W. (2024). Analisis Dampak Gerakan Boikot Produk Pro-Israel Terhadap Penjualan Starbucks Dan Kopi Lokal Di Indonesia. Neraca: Jurnal Ekonomi, Manajemen Dan Akuntansi, 2(6).
Afifah, M. N., Sutopo, H., & Albab, U. (2024). Pengaruh Gerakan Boikot Produk Pro Israel Di Media Sosial Terhadap Minat Beli Masyarakat Bandar Lampung. 09(02), 426–434. https://doi.org/10.37366/jespb.v9i02.1918
El-Saha, M. I. (2023). Boikot sebagai Jihad yang Sah. Kementrian Agama Republik Indonesia.
Faradhilla, N. A. (2021). Pengaruh Merek, Harga, Kualitas Produk dan Labelisasi Halal Terhadap Keputusan Pembelian Kosmetik Halal dengan Religiusitas Sebagai Variabel Intervening. Fakultas Ekonomi Dan Bisnis UIN Jakarta.
Ferdinand, A. (2014). Metode penelitian manajemen: Pedoman penelitian untuk penulisan skripsi tesis dan desrtasi ilmu manajemen.
Gede Sumertha, Ahwan Ismadi, H. A. W. (2017). Keterlibatan Pemerintah Indonesia dalam Proses Perdamaian Konflik Israel-Palestina. Jurnal Program Studi Universitas Pertahanan.
Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Haniyah, A. Z. dan A. M. D. (2024). Citra Starbucks Pasca Kasus Pemboikotan Pro Israel. Concept: Journal of Social Humanities and Education, 3(1).
Jaelani, A., & Nursyifa, Y. (2024). Perilaku Konsumen Islam Terhadap Boikot Produk Israel. Jurnal Karimah Tauhid, 3(2).
Kotler, P. and K. L. K. (2016). Marketing Management. In Journal of Marketing (15th editi, Vol. 37, Issue 1, p. 109). Pearson Education, Inc. https://doi.org/10.2307/1250781
Lameshow, S., & Hosmer, K. (2021). Lwanga. Besar Sampel Dalam Penelitian Kesehatan.
Maino, G. P., Sepang, J. L., & Roring, F. (2022). Pengaruh Inovasi Produk, Persepsi Harga dan Promosi Terhadap Minat Beli Pada Verel Bakery and Coffee. Jurnal EMBA, 10, 184–190. https://doi.org/ISSN 2303-1174
Riyanti, D., & Nisa, F. L. (2023). Dampak Aksi Boikot Produk Berafiliasi Israel terhadap Pertumbuhan Produk Lokal di Era Konflik Israel-Palestina. Diponegoro Journal of Islamic Economics and Business, 3(2), 68–80.
Rohaya, M. L. I. N., & Dharma, B. (2024). ANALISIS FAKTOR PERILAKU KONSUMSI TERHADAP KEPUTUSAN BOIKOT PRODUK ISRAEL : STUDI KASUS PADA GENERASI Z UNIMED. Jurnal Manajemen Terapan Dan Keuangan (Mankeu), 13(3).
Rony Setyo Kurniawan, Juhari, Zufriady, S. H. (2024). EFEKTIVITAS SERUAN AKSI BOIKOT PRODUK PRO ISRAEL TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN DAN DAMPAKNYA BAGI PRODUK LOKAL. Jurnal Valuasi: Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen Dan Kewirausahaan Jurusan Manajemen Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Bina Bangsa, 4(2).
Sarah, V. (2020). Pengaruh Brand Image Dan Gaya Hidup Hedonis Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Generasi Z Pada Produk Starbucks. Jurnal Transaksi, 12(1).
Sinulingga, N. A. B., Sihotang, H. T., Kom, M., & others. (2023). Perilaku Konsumen: Strategi Dan Teori. Iocs Publisher.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. CV Alfabeta.
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (2nd ed.). Alfabeta.
Yusuf, R. I., Hamdi, A., & Fitriana, R. (2023). Suara Perlawanan: Bagaimana Mahasiswa Menggunakan Pembangkangan Sipil pada Unjuk Rasa Tolak Kenaikan BBM di Indonesia. Journal of Communication Sciences (JCoS), 5(2), 114–125.