Inovasi Pelayanan Jemput Bola dan Jalan Mantan dalam Pemenuhan Penerbitan KTP-el di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Sikka
DOI:
https://doi.org/10.59725/de.v31i2.150Keywords:
Service, innovation, e-KTPAbstract
This research aims to find out how innovative pick-up and drop-off services are in fulfilling the issuance of e-KTPs at the Population and Civil Registration Service of Sikka Regency. To identify problems in this research, qualitative research methods were used. Data collection techniques in this research used interview methods, field observations and document studies. It can be concluded that in implementing the issuance of e-KTPs in Sikka Regency, DISDUKCAPIL still faces various obstacles, such as limited accessibility in rural areas, long distances, inadequate infrastructure, and minimal public knowledge about the importance of population documents. Efforts to increase the number of e-KTP issuances in Sikka Regency include the presence of the Pick Up Ball Program and Jalan Mantan (roads serving vulnerable communities) which are effective in increasing access to administrative services in remote areas and vulnerable groups through direct services at their locations. These two programs succeeded in increasing the issuance of e-KTPs thanks to a culture-based approach, intensive outreach and the role of community leaders.
References
Alfreda, A. A., & Goo, E. E. K. (2024). Analisis biaya operasional dan simpanan dalam memaksimalkan sisa hasil usaha pada KSP Kopdit Tuke Jung Nele. Akuntansi, 45(5), 30-43.
Apsari, A. P. (2022). Pelaksanaan pelayanan administrasi kependudukan menggunakan inovasi Gadjah Mada di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kota Madiun.
Aquinaldo, T. N., Gheta, A. P. K., & Juru, P. (2024). Analisis konsistensi perencanaan dan penganggaran serta implikasinya terhadap kinerja pemerintah Kabupaten Sikka. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(2), 3810-3814.
Arsy Elkesaki, R., Oktaviani, R. D., & Setyaherlambang, M. P. (2021). Inovasi pelayanan publik Dinas Kependudukan dan Catatan Sipil di Kota Bandung. Jurnal Caraka Prabu, 5(1).
Astuti, P. B. S., & I. M. (2021). Inovasi pelayanan administrasi di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Luwu Timur. Kajian Ilmiah Mahasiswa Administrasi Publik (KIMAP), 2(3), 980-993.
Bunga, F. M., Obon, W., & Meylano, N. H. (2024). The effect of emotional branding and experiential marketing on Chosik (Chocolate Sikka) purchasing decisions in Sikka Regency. International Journal of Research in Social Science and Humanities (IJRSS), 5(8), 61-75.
Bure, M. R., Wisang, I. V., & Juru, P. (2024). Kinerja pegawai ditinjau dari pengembangan karir dan motivasi kerja, studi kasus pada Kantor Badan Perencanaan, Penelitian dan Pengembangan. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(3), 6600-6606.
Buu, A. L., Dekrita, Y. A., & Rangga, Y. D. P. (2024). Implementasi pemberian kredit usaha rakyat (KUR) pada KSP Kopdit Obor Mas Cabang Pasar Tingkat. Jurnal Simki Economic, 7(1), 156-167.
Chuesta, R. N. B., Sanga, K. P., & Gheta, A. P. (2024). Peran agency theory terkait manajemen risiko kredit dalam upaya meminimalisir kredit bermasalah pada KSP Kopdit Obor Mas Kanca Pasar Alok. Budgeting: Journal of Business, Management and Accounting, 5(2), 1354-1359.
Citra Pertiwi, L., & Asim Asy, M. (2024). Magang Kemenkeu dalam rangka meningkatkan kemampuan mahasiswa. Jurnal Pengabdian Indonesia JPI, 2(1). https://journal.institercom-edu.org/index.php/JPI
Da Rato, E. Y., Dekrita, Y. A., & Aek, K. R. (2024). Analisis perencanaan laba dengan penerapan titik impas pada Perumda Air Wair Pu’an Kabupaten Sikka. Jurnal Akuntansi dan Pajak, 25(2).
Da Silva, Y. O., Temu, T. J., & Lamawitak, P. L. (2024). Knowledge management-based efforts to improve MSME performance (Credit Union intervention for MSME actors in Sikka Regency). Dinasti International Journal of Education Management and Social Science, 5(4), 429-434.
Daud, A., Dj, A. A., Adianita, H., & Mado, Y. J. (2024). The influence of participative leadership style on job satisfaction with organizational citizenship behavior as a moderating variable. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 6(4), 2192-2200.
Dekrita, Y. A., & Goo, E. E. K. (2024). Manajemen keuangan perusahaan teori & praktik. Eureka Media Aksara.
Dekrita, Y. A., Afrianti, M., Della, M. F. C., Devance, M. R., Seka, G. F., Nunuhitu, P. C., ... & Bunga, M. A. V. (2024). Pentingnya pengetahuan dan kesadaran pajak bagi UMKM dalam rangka menciptakan pembangunan ekonomi yang berkelanjutan di Desa Bangkoor, Kecamatan TaliburA. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(5), 9942-9947.
Effrisanti, Y. (2015). Pembelajaran berbasis proyek melalui program magang sebagai upaya peningkatan soft skills mahasiswa. http://ejournal.stiedewantara.ac.id
Elni, Y., Wellem, I., & Wulandari, C. A. (2024). Analisis proses pemberian pinjaman dalam mitigasi risiko kredit sebagai solusi kredit macet pada KSP Kopdit Pintu Air. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(2), 3579-3585.
Erlianti, D., Tinggi, S., Lancang, I. A., Dumai, K., Gunung, J., No, M., Dumai, B. A., Pelayanan, K., & Jaminan, P. E. (2019). Kualitas pelayanan publik kata kunci. Jurnal Administrasi Publik (Vol. 1, Issue 1). http://ejournal.stia-lk-dumai.ac.id/index.php/japabis
Febronia, V., & Goo, E. E. K. (2024). Prosedur pengajuan dan realisasi kredit pada KSP Kopdit Hiro Heling Cabang Utama. Ekonomika45: Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi Bisnis, Kewirausahaan, 11(2), 67-76.
Florantino, A., Wellem, I., & Transilvanus, V. E. (2024). Efektivitas perencanaan penanganan dalam upaya percepatan pengentasan permukiman kumuh. Kaganga: Jurnal Pendidikan Sejarah dan Riset Sosial Humaniora, 7(1), 563-568.
Florida, M. I., Rengga, A., & Luju, E. (2024). Analisis anggaran kas dalam meningkatkan likuiditas pada KSP Kopdit Pintu Air Rotat Indonesia. Management Studies and Entrepreneurship Journal (MSEJ), 5(2), 4358-4368.
Goo, E. E. K. (2024). Pengaruh total assets turn over terhadap return on assets pada KSP Kopdit Pintu Air. Akuntansi, 45(5), 86-91.
Haqqi, I. (2024). Penerapan Peraturan Menteri Ketenagakerjaan Nomor 6 Tahun 2020 tentang penyelenggaraan pemagangan di dalam negeri terhadap pekerja magang ditinjau menurut hukum Islam (Studi kasus di Kecamatan Lueng Bata).
Hardy, V. J., Awairaro, T., Kepulauan, A. K., Provinsi, Y., Program, A., Kependudukan, S., Sipil, C., Skripsi, P., & Ferdinand, A. (n.d.). Efektivitas program jemput bola dalam penerbitan KTP-El di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Kepulauan Yapen Provinsi Papua.
Hastuti, Y., Sanga, K. P., & Kurniawan, A. P. (2024). Implementasi sistem Daperma (PT. Pandai) pembayaran klaim asuransi dalam pelunasan hutang anggota meninggal dunia pada KSP Kopdit Obor Mas Cabang Pasar Tingkat. Budgeting: Journal of Business, Management and Accounting, 5(2), 1280-1290.